Liikunnalliset lautapelit osana koulun liikuntatunteja

1.02.2024

Sateenkaaren koulun liikuntatunneille saatiin uudenlaista vauhtia ja vipinää, kun hankimme kaksi uutta peliä: Valtaistuin vaarassa ja Spurtti-Trivia. Ne ovat liikunnallisia lautapelejä, joiden avulla liikuntatunteihin saadaan paljon toiminnallisuutta, opitaan uusia asioita eri oppiaineista, kehitetään yhteistyötaitoja ja ongelmanratkaisua, opitaan itsestä ja muista, liikutaan monin eri tavoin ja saadaan onnistumisen kokemuksia.

”Valtaistuin vaarassa” on joukkuepeli, jossa tehdään yhteistyötä kuudessa eri aihealueessa (selitä, liikuntapähkinät, posi, rakenna tuppisuuna, ratko tilanne, pantomiimi parin kanssa). Tämä peli lisää ryhmä- ja parityöskentelytaitoja, kehittää ongelmanratkaisutaitoja ja opettaa heittäytymistä.

”Spurtti-Trivia” on peli, jota voidaan pelata yksilöpelinä tai joukkueina. Ensin heitetään värinoppaa, joka kertoo, minkä värinen kysymyskortti otetaan. Korteissa on kysymyksiä eri aihealueista. Pelaajat yrittävät saada kaikkien värikategorioiden merkit itselleen mahdollisimman nopeasti. Tämä peli tempaa mukaansa ja on vauhdikas ja hauska!

Molemmat pelit ovat monikäyttöisiä ja niitä voidaan käyttää soveltaen, joten monenlaiset oppijat ja oppilaat hyötyvät niistä. Molempia pelejä voidaan pelata joko sisällä tai ulkona. Pelaamiseen ei myöskään tarvita välttämättä liikuntasalia, vaan esim. käytävä, aula tai lähimetsä sopivat pelipaikoiksi erittäin hyvin. Näiden pelien myötä ei siis tarvitse istua pelilaudan äärellä, vaan pelaaminen tapahtuu kokeilemalla, oppimalla ja ennen kaikkea liikkumalla erilaisissa ympäristöissä. Suosittelemme liikunnallisia lautapelejä ihan jokaiselle, sekä lapsille että aikuisille!