Rehtori Satu Varpainen Ketju-lehdessä: Älkää antako periksi!

16.01.2023

Oppivelvollisuuden laajentaminen toiselle asteelle tarjoaa kaikille nuorille tasavertaiset mahdollisuudet peruskoulun jälkeiseen koulutukseen. Vaativaa tukea tarvitseville nuorille tämä oikeus ei käytännössä aina toteudu lain hengen mukaan.

Koulutusuudistusta suunniteltaessa ei kuitenkaan mietitty loppuun asti, kuinka hyvin se vastaa vaikeasti kehitysvammaisten, haastavasti käyttäytyvien ja muiden vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin.

”Koulutusuudistus pyrki hyvään, mutta lainsäädännössä ei ollut mukana kehitysvamma-alan asiantuntijoita ja se näkyy lopputuloksessa. Lainsäätäjät eivät ole ymmärtäneet tämän lain ongelmakohtia”, luonnehtii Sateenkaaren erityiskoulun rehtori Satu Varpainen Ketju-lehdessä 20.12.2023 julkaistussa artikkelissa.

Rehtori Satu Varpainen kehottaa toisen asteen oppilaitoksella opiskelevien nuorten vanhempia olemaan hakematta oppivelvollisuuden keskeyttämistä, vaikka oppilaitos kehottaisi niin tekemään.

Lue koko Ketju-lehden artikkeli tästä.