Tunnetaitojen vahvistaminen tärkeä osa opetusta

14.12.2022

Tunnetaitojen vahvistaminen on tärkeä osa opetusta Sateenkaaren koulussa. Tunnetaitojen opetuksesta Sateenkaaren koulussa haastateltiin rehtori Satu Varpaista Ketju-lehteen. Juttu on julkaistu verkkolehdessä 12.4.2022.

”Meillä opetetaan, kuinka tunteita ilmaistaan sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. Opetamme lapsille, että heidän ei tarvitse pelätä, vaan aina voidaan neuvotella ja aina löytyy kompromisseja. Käytämme apuna tunnetaitojen käsittelyssä Positive-materiaalia, joka löytyi verkosta (positive.fi). Siellä on loistavaa materiaalia tunnetaitojen kasvattamiseen. Toivoisin että kaikki koulut hyödyntäisivät sitä”, kertoo rehtori Satu Varpainen Ketju-lehden haastattelussa.

Sateenkaaren koulussa lasten pelkoihin puututaan heti kun he tuovat niitä esiin. Asiaa ryhdytään välittömästi työstämään puhumalla, kuuntelemalla piirtämällä tai jollain muulla keinolla. Lapset tarvitsevat näitä kokemuksia ja tunteen siitä, että heillä on tukipilareita, jotka vievät elämässä eteenpäin. Lue koko Ketju-lehden haastattelu verkkojulkaisusta tästä.